Czy warto kupować chłodnicę używaną?

Na giełdach i szrotach ,na aukcjach często spotka się „wystawki” z częściami używanymi. W krajach zachodnioeuropejskich już dawno temu rynek zweryfikował ekonomikę i bezpieczeństwo kupna i zastosowania takich części, niestety w Polsce jeszcze niektórzy użytkownicy aut decydują się za zakup części używanych, z czego wynikają późniejsze problemy.

 

Przykładem oferty na części używane może być chłodnica cieczy. Bywalcy giełd lub szrotów wielokrotnie mieli okazję obserwować duże ilości używanych chłodnic, bez opakowań, leżących na dworze w oczekiwaniu na nabywcę. Nieświadomy klient podchodzi do zakupu używanej chłodnicy na zasadzie: w miarę tania – wizualnie „cała” – biorę , owinięta w karton . Warto zadać sobie przed zakupem pytanie :

  • czy taka oferta jest rzeczywiście tania, może nowa chłodnica ma zbliżoną cenę ?
  • czy dana chłodnica używana rzeczywiście pasuje w 100% do mego auta?
  • czy nie ma wad ukrytych, wewnętrznego zużycia?
  • jaka będzie trwałość takiej części? Czy za chwilę nie będzie trzeba kupić drugiej sztuki?
  • czy dostanę gwarancję na część używaną? Jak wyegzekwuję gwarancję, jeżeli nie otrzymam dowodu zakupu?
  • jakie są dodatkowe koszty i problemy związane z awarią chłodnicy na trasie?

Ogólnie rzecz biorąc chłodnica składa się ze zbiorników plastikowych, rurek przewodzących, lamelli odprowadzających ciepło oraz uszczelnień. Materiałem z jakiego zbudowane są chłodnice jest w przeważającej mierze aluminium, metal łatwo przewodzący ciepło, lekki, jednakże bardzo wrażliwy na utlenianie i korozję międzykrystaliczną. Po opróżnieniu z płynu i wymontowaniu z auta, chłodnica używana bardzo szybko rozsycha się na uszczelkach i jest to proces nieodwracalny. Dodatkowo wypłukane od środka rurki chłodnicy używanej, wystawione na działanie powietrza szybko się utleniają.

Z tych dwóch powodów, używana chłodnica, nawet gdy wygląda idealnie, po założeniu do auta może natychmiast bardzo mocno przeciekać lub rozszczelnić się w bardzo szybkim czasie, w najmniej spodziewanym momencie. Należy pamiętać, że ciśnienie w chłodnicy w pracującym aucie może przekraczać 1 bar, zatem zalewanie chłodnicy używanej w celu sprawdzenia jej szczelności przed kupnem ma się nijak do realiów środowiska jej pracy w samochodzie. Ponadto, nawet idealnie wyglądająca chłodnica używana może się okazać zakamieniona od wewnątrz, przez co po założeniu chłodnicy auto zacznie nam się po prostu grzać. Może się okazać także, że plastikowe zbiorniki chłodnicy używanej są przegrzane i kruche lub poklejone, przez co ich trwałość jest mocno ograniczona. Zaślepienie pękniętego zbiornika lub rurki owocuje w krótkim czasie pęknięciem w innym miejscu, gdyż cały materiał chłodnicy jest osłabiony. Dodatkowo w międzyczasie należy dolewać ubywającego środka chłodzącego. Interwencja w postaci zalania układu środkiem uszczelniającym powoduje chwilową szczelność, jednocześnie środek oblepia kanały silnika od wewnątrz powodując mniejsze przewodzenie ciepła.

Odrębną kwestią jest to czy dana chłodnica używana rzeczywiście jest odpowiednia do naszego auta. W wielu autach chłodnice do wersji z klimatyzacją są bardziej wydajne od chłodnic cieczy do aut bez klimatyzacji. Poza tym chłodnice do aut z automatyczną skrzynią biegów w przeważającej mierze mają ukryte wewnątrz zbiorników miniaturowe chłodnice oleju automatycznej skrzyni biegów – także ten element w chłodnicy używanej może mieć ukrytą przed naszym wzrokiem nieszczelność. Wymieszanie oleju przekładniowego z płynem chłodzącym prowadzi do uszkodzeń automatycznej skrzyni biegów, z czym wiążą się bardzo duże koszty naprawy.

Kupując chłodnicę używaną z reguły nie otrzymujemy gwarancji oraz dowodu zakupu, przez co trudno jest reklamować używkę, co powoduje że nasz zakup ryzykowny.

JEŻELI DECYDUJEMY SIĘ NA ZAKUP UŻYWANEJ CHŁODNICY TO ŻĄDAJMY PARAGONU I GWARANCJI .

 

 

Poważany wyciek z chłodnicy na trasie, przykładowo w drodze na wakacje lub w trakcie wycieczki zagranicznej, jeżeli nie posiadamy stosownego ubezpieczenia, wiąże się z problemami i kosztami, . Przykładowo, koszty holowania auta do warsztatu na terenie miasta w Polsce oscylują w granicach 150-200 zł, poza miasto ok. 200-300 zł. Zatem koszt samego holowania może przekroczyć nawet cenę nowej chłodnicy.

Naprawa auta we warsztacie w Polsce, zakładając najprostszą wersję, czyli opróżnienie układu, demontaż starej chłodnicy i montaż nowej chłodnicy kosztują w zależności od auta od 100-150 zł nawet do 400-500 zł. Nie rozważamy tutaj ewentualnych dodatkowych kosztów związanych z remontem generalnym silnika po przegrzaniu auta.

Opis kosztu* związanego ze zakupem chłodnicy używanej Koszt* (zł):

  • Zakup używanej chłodnicy na giełdzie: przykład VW Golf IV, 1.6i, A/C, manual 100-150
  • Demontaż starej chłodnicy, montaż używanej, zalanie płynem 120
  • Wycieki – dolewanie płynu chłodniczego 20
  • Awaria chłodnicy – większy wyciek – zalanie środkiem uszczelniającym 25
  • Zakup nowej chłodnicy w serwisie -l gwarancją* 220-280
  • Czyszczenie układu po zalaniu środkiem uszczelniającym 100
  • Demontaż używanej chłodnicy, montaż nowej 100

Możliwe dodatkowe koszty:

  • Po zalaniu środkiem uszczelniającym – awaria termostatu – termostat + wymiana 80
  • Po zalaniu środkiem uszczelniającym – zapchanie się nagrzewnicy – nowa nagrzewnica, demontaż + montaż deski rozdzielczej 300
  • Holowanie auta cena około 200
  • Regeneracja głowicy około 1000
  • Suma kosztów jakie można ponieść (zakres):640 – 2300

Koszt zakupu i montażu nowej chłodnicy:320 -400

* przykładowe ceny rynkowe

Na chwilę obecną ceny nowych chłodnic są bardzo atrakcyjne, co widać na przykładzie w/w Golfa IV, gdzie cena rynkowa nowej chłodnicy jest zbliżona do ceny używki (!) oferowanej na giełdzie. Poza tym nowy produkt niesie za sobą gwarancję. W takich przypadkach, a jest ich wiele, zakup chłodnicy używanej można usprawiedliwić tylko poprzez syndrom „giełdy” istniejący jeszcze niestety w świadomości niektórych kierowców, giełdy – jako miejsca, w którym można kupić najtaniej – niestety nie zawsze jest ta tanio. Ponadto najtaniej nie oznacza najlepiej.