Nieszczelna chłodnica intercoolera – koszty regeneracji i naprawy.

(Niesprawny układ turbodoładowania)
Specyfika polskich dróg  która destrukcyjnie wpływa na zawieszenie swoje piętno odciska również na chłodnicach. Szczególnie te montowane w ciężarówkach, podczas wielu tysięcy kilometrów wstrząsów i naprężeń, ulegają szybkiemu zużyciu lub uszkodzeniu. Każdy, kto  wykorzystuje samochód  jako narzędzia pracy zdaje sobie sprawę jak kosztowny jest przestój samochodu spowodowany awarią.

 

Przyczyny awarii turbiny (nieszczelność intercoolera)

Pracująca wśród spalin turbina dość mocno się nagrzewa, przez co wyraźnie wzrasta temperatura zasysanego powietrza (powietrze rozrzedza się). Im temperatura  spalin jest niższa, tym wyższa jest jego gęstość, a dokładniej zawartość tlenu w jednostce objętości. Na tym właśnie polega turbodoładowanie – turbina umożliwia wtłoczenie dużo większej ilości powietrza do cylindrów, powoduje to zmniejszenie zużycia paliwa i osiągnięcie optymalnej mocy.
Niesprawność tego układu  poprzez  (uszkodzenie, zużycie, złą  eksploatacje) intercolera, powoduje  zachwianie gospodarki powietrzno-paliwowej, a co za tym idzie w zaawansowanym technologicznie układzie turbogazowym – obniżenie ciśnienia  turbiny.
Zbyt niski spręż powoduje zbyt małą konsumpcję mocy mechanicznej, generowanej w turbinie przez sprężarkę, co może spowodować spadek mocy jednostkowej i całkowitej sprawności układu.
Istnieje pewna optymalna wartość sprężu w układzie gazowym, a więc i optymalna wartość ciśnienia która powinna osiągać zwykle wartość w zakresie od 1 do 3 MPa.
Tyle naukowej  teorii  a teraz  praktyka.

Objawy nieszczelności intercoolera

  • Pierwszym niepokojącym symptomem uszkodzenia intercoolera jest tzw objaw dymienia.
  • Nasze auto zaczyna dymić  np. w czasie podjazdu pod wzniesienia (nawet bez obciążenia). Spada  od 15 do 20% moc silnika   -objawy te  mogą świadczyć o braku  optymalnego sprężenia powietrza .
  • Obciążony silnik potrzebuje dodatkowej energii do wykonania zadania i ją  znajduje. Gdzie? Odpowiedź jest banalnie prosta W naszej kieszeni! auto zaczyna spalać od 3-5 litrów paliwa więcej na 100km!
  • Oczywiście to nie wszystko, silnik przy wzmożonej mocy uszkadza chłodnice wodne (częsta wymiana ciepła silnik chłodnica – chłodnica silnik)
  • Warto wspomnieć  jeszcze o samym urządzeniu turbiny, jak już wcześniej wspominałem układ pracuje na zasadach podciśnienia. Nieszczelny intercooler w czasie pracy turbodoładowania działa jak zwykły odkurzacz. W czasie jazdy układ zbiera z jezdni wszystkie drobiny, pyły, piasek itp. uszkadzając łopatki wirnika turbiny koszt naprawy – lepiej pominę tą kwestie.
  • Pierwsze niepokojące symptomy można zauważyć już po przebiegu 500 000 km
  • Znam wiele przypadków, gdy właściciele firm podejrzewali a nawet wręcz zwalniali kierowców oskarżając o kradzież paliwa. Lekceważąc niejednokrotnie zgłaszane przez kierowce spostrzeżenia o nieprawidłowej pracy silnika. Po usunięciu usterki problem znikał, wielu z nich zrehabilitowano i przywrócono im dobre imie, a nawet odpowiednio nagradzano za fachowość oraz troskę o powierzone mienie.

Koszty naprawy

  • Na koniec troszkę ekonomi (UWAGA !!w kalkulacji nie uwzględniam cen oleju opałowego) dodatkowe zużycie paliwa średnio
  • Koszt naprawy 250 – 400 netto
  • Koszt naprawy czyli wymiany rdzenia to rząd (1000-2000zł brutto)

Firma moja  zajmuje się  od 17 lat sprzedażą , regeneracją ,oraz naprawą chłodnic do wszystkich typów samochodów ciężarowych, osobowych, maszyn budowlanych oraz ciągników rolniczych.
Warunkiem wymiany  rdzenia jest zdanie uszkodzonej chłodnicy. W przypadku braku złożonego elementu na wymianę czas oczekiwania na regeneracje to okres  3-4 godz robocze. Firma nie prowadzi  montażu i demontażu chłodnic.